
Otrok in razumevanje njegove jeze
Eno izmed najpomembnejših sporočil, ki jih lahko damo svojim otrokom o čustvih je, da je jeza univerzalno čustvo, ki ga lahko kontroliramo. Kako pa to storiti? Tako, da jo prepoznamo in se nanjo odzovemo ne pa da jo ignoriramo ali jo kaznujemo. Ko otrok razume, da je otrokova jeza sprejeta, slišana in smo se nanjo odzvali jim omogočimo, da jo lahko tudi sami izrazijo na bolj miren način, brez stopnjevanja v različne agresivne odzive. V nasprotju z njimi pa otroci, ki dobijo od staršev sporočilo, da je jeza nesprejemljiva in neželena jo začnejo tlačiti. Ta čustva jeze pa ne izginejo, temveč neregulirana ždijo onkraj naše zavesti. Jeza je naravno čustvo oz. obramba pred globjimi čustvi strahu, bolečine, razočaranja. Kadar so ta čustva pretežka avtomatično posežemo po obrambnem sistemu- jezi, da se jim izognemo. Instinktivno se začnemo boriti, včasih je tak odziv smiseln, če je pred nami realna grožnja. starši lahko pomagajo otrokom tako, da mu pomagajo pri prepoznavi jeze in čustev, ki ležijo pod njo. Če so starši zmožni otroku omogočiti varen prostor v katerem lahko izrazi svojo jezo na zdrav način mu omogočijo, da se nauči bolj konstruktivno soočati s tem naravnim čustvom. K zdravem soočanju z jezo pa prispevajo slednji koraki:
- KONTROLA AGRESIVNIH IMPULZOV. Sprejmemo otrokovo jezo in ostanemo mirni, kljub njegovem jeznem odzivu. S tem ga učimo emocionalne veščine, da se nauči umiriti brez, da bi škodoval sebi, drugim ali lastnino. Otroci naj bi tekom let v vrtcu usvojili veščino, da zmorejo tolerirati naval adrenalina med jezo brez agresivnih in destruktivnih načinov vedenja.
- PREPOZNAVO ZASTRAŠUJOČIH ČUSTEV POD JEZO: ko si otrok v varnem okolju lahko dovoli začutiti globlja čustva in jih izraziti, čustva jeze izpuhtijo. Skušajte otroku pomagati prepoznati čustva pod jezo in jih ubesedite.
- KONSTRUKTIVNO REŠEVANJE PROBLEMOV: cilj je otroka naučiti, da je jeza dober pokazatelj za nujno spremembo določene situacije v našem življenju. To lahko npr. pomeni za otroka v konkretni situaciji , da umakne svoje igrače pred mlajšim sorojencem, da jih ta ne uniči ali, da naslednjič upošteva navodila staršev in se bolje pripravi na šolski preizkus znanja.