
Igrajmo se vrtec
DNEVNA RUTINA KOT »JEDILNIK«
Dnevna rutina je zelo pomemben del življenja, ki nam daje občutek varnosti, stalnosti in zaupanja. Kadar nekaj poteka tekoče, samoumevno in vedno po enakem (predvidljivem) zaporedju dogodkov, nas navdaja z občutkom, da je vse, kot mora biti.
Prav opisano nam je dalo idejo, zakaj je čas, ko so vrtci zaprti in moramo ostati doma, bolj stresen? Ker smo izgubili dnevno rutino. Zjutraj vstanemo, se uredimo, odhitimo v vrtec in službo, potem delamo in se popoldne spet srečamo, malo družimo in zvečer zaspimo. Taka rutina nam pove, daje vse v redu.
Kaj pa otroci? Njihova rutina je bolj razdelana in že najmanjše spremembe nekaterim otrokom predstavljajo čustveno in duševno stisko.
Otrokov dan v vrtcu je načrtovan skozi cel dan in je sestavljen iz elementov dnevne rutine, bivanja zunaj in usmerjenih dejavnosti. Vse dejavnosti se medsebojno prepletajo in izhajajo ena iz druge. V vseh dejavnostih se otrok vzgaja in uči, nobena ni bolj ali manj pomembna. Elementi dnevne rutine, ki se prepletajo z usmerjenimi dejavnosti zagotavljajo predvidljivo zaporedje dogodkov, gladke prehode in doslednost v pričakovanjih in podpori odraslega do otrok.
Zato predlagamo, da skupaj z otrokom sestavite dnevno rutino, na način, kot sestavljamo jedilnik- načrtujemo ga vnaprej, zaželeno je, da načrtujete skupaj z otrokom.
Naš predlog:
8.00 priprava na zajtrk in zajtrk– o tem, kaj boste jedli, se lahko dogovorite že prejšnji dan. Otroci, stari od 3. leta dalje, naj si sami npr. pripravijo mizo, namažejo kruh, razdelijo pribor, popravijo mizo in podobno- če imate več otrok, določite dežurstvo. Dežurni poskrbi za pripravo mize in po zajtrku pospravi. Tako ima otrok odgovorno vlogo- za uspešno opravljeno obveznost, ga pohvalite.
8.45 – jutranji krog (če je v družini več članov, sicer pa jutranji pogovor). Jutranji krog je namenjen dogovarjanju in načrtovanju. Začnemo ga s pogovorom, kako se počutimo. Vsak udeleženec pove, kako se počuti. Tako odkrivamo težave, stiske in se nanje lahko odzovemo. Najbolje je, da otrok predlaga, kaj bi mu pomagalo, da bi se bolje počutil. Če je otrok poln energije, je pripravljen na delo. Načrtujte, kaj potrebujete za današnjo dejavnost in kako oziroma kdaj jo boste zaključili, da otroka vnaprej seznanite, kako bo dopoldne potekalo.
9.00- 10.00 načrtovane/ vodene dejavnosti. Predlagamo vam, da si pomagate z našimi e-vsebinami na https://vrtec-domzale.si/e-vsebine-za-otroke/ Izbirajte različne vsebine, iz različnih vzgojnih področij. Načrtujete skupaj z otrokom za naslednji dan ali celo več dni vnaprej. Naj se otrok nauči, da vsega ne moremo početi hkrati in da je treba v življenju načrtovati. Tako se bo otrok naučil več stvari, nekaj iz dejavnosti, druge iz spremljevalne dnevne rutine, priprave, načrtovanja in podobno.
10.00- 11.30- gibanje in prosta igra. Za otroke sta gibanje in igra zelo pomembni dejavnosti, ki izhajata iz osnovnih otrokovih potreb. Nekateri bodo gibalno minutko ali gibalni oddih potrebovali že med dejavnostjo. Nič hudega, v kolikor ne morejo izvesti dejavnosti brez tega do konca, naj vmes nekajkrat poskočijo, počepnejo, zadihajo ali naredijo en krog po kolenih ali plazeče po dnevni sobi ter nato dokončajo. V času gibanja je priporočljivo, da ste na svežem zraku, četudi je to na balkonu. Lahko pa tudi odprete okno. Bistvo je, da se nadihate in nekoliko pospešite srčni utrip. Potem je čas, da se otrok prosto igra, si poišče svojo igro in se sam zamoti. To je nekaterim otrokom zelo težko. Ne skrbite- tudi dolgčas je del učenja! Kadar nam je dolgčas, nam ni prijetno in naši možgani takrat iščejo načine, da se zamotijo. Ne pustite, da vam otrok takrat nagaja ali počne nekaj, kar ni dovoljeno ali zaželeno. Pogovorite se, kaj sme in česa ne in naj zbira med ponujenimi možnostmi.
11.30 – 12.30 – priprava prostora in kosila. V času, ko smo doma, je veliko možnosti, kako otroke vključimo v vsakodnevna opravila. Naj nam pomagajo! Otrok lahko pospravlja, pometa, pomiva po tleh, pomije mizo, pripravi pogrinjke, pomaga trgati solato, starejši otroci lahko tudi kaj režejo, mešajo (pri tem pazite na varnost!), gnetejo ipd. Naj bodo udeleženi pri gospodinjskih opravilih.
12.30 – kosilo. Kosilo naj bo prijeten dogodek, kjer upoštevamo osnovni bonton, ki vključuje uporabo pribora, umirjen pogovor, žvečenje z zaprtimi usti in podobno. Uporabljajte besedo kot so prosim, hvala in seveda zaželite si: »Dober tek!«
13.00- počitek. Čas počitka in kosila je potrebno prilagoditi starosti otrok. V vrtcu je počitek pri najmlajših lahko že ob 11.45, pri starejših pa uro kasneje. Tudi doma ure prilagodite starosti otrok. Če imate tudi mlajše družinske člane, naj bo kosilo nekoliko prej- pomembneje je, da ste za mizo skupaj, saj ne gre le za hranjenje, ampak tudi družabni dogodek in učenje socialnih veščin in bontona. Počitek ni nujno spanje! Otrok naj se v tem času umiri. Posluša naj pravljico (lahko si izberete radijske igre), gleda knjige, posluša glasbo… bistveno je, da se umiri.
14.30- malica in čas za prosto igro. Večina otrok po počitku potrebuje malico. Zadošča že kak sadež ali nekaj malega, npr. košček kruha in čaj.
Popoldanski čas je namenjen prosti igri. Morda bodo otroci želeli še končati izdelek, ki ga niso uspeli dokončati dopoldne, morda bodo potrebovali več gibanja. To je tisti čas, ki ga običajno po službi preživite z otrokom, zato naj bo čimbolj podoben vaši vsakodnevni rutini, ki jo vsi poznate. Zvečer naj se otrok umiri. Naredite načrt za naslednji dan, tako se bo otrok veselil in bo bolje spal ter se prebudil boljše volje. Pogovarjajte se o preživetem dnevu, kaj vam je bilo všeč, kaj ne- podobno kot zjutraj v jutranjem krogu. Otrok naj se pripravi na spanje, preberite mu pravljico in zaželite lahko noč.
Predlagamo, da si naredite načrt skupaj z otrokom za nekaj dni vnaprej. Otrok naj bo pri načrtovanju udeležen, ker bo tako razumel, da bo počel stvari, ki ste jih načrtovali in izbrali skupaj. Vztrajajte, če si premisli, da zadeve konča. Tudi v življenju se moramo prilagajati in prav je, da se tega otrok nauči v prijetnem, varnem zavetju svojega doma.
Primer načrtovanja dnevne rutine in dejavnosti:
ura | dejavnost | sreda, 25. 3. 2020 | Četrtek, 26. 3. 2020 |
8.00 | Priprava na zajtrk, zajtrk | Pripravi mizo. Zajtrk: kosmiči in mleko. (npr. dežurni: Jure) | Pripravi mizo. Zajtrk: marmelada in mleko. (dežurni: Luka) |
8.45 | Jutranji pogovor (krog) | Pogovor o počutju. Dejavnost danes. Načrt dejavnosti za naslednji dan. | Pogovor o počutju. Dejavnost danes. Načrt dejavnosti za naslednji dan. |
9.00 | dejavnosti | Ustvarjanje- izdelava papirnatih cvetov za materinski dan | Matematika: sestavljanje vzorcev iz papirnatih likov.
(spoznavanje barv) |
10.00 | Gibanje in prosta igra | Gibanje- vodeno, igra- si izbira med: kockami, lutkami, sestavljankami… | Gibanje- vodeno, igra- si izbira med: kockami, lutkami, sestavljankami… |
11.30 | Priprava kosila | Npr. pranje solate. Priprava prostora, priprava pogrinjka (dežurstvo). | Npr. zelenjavna juha-pranje krompirja, rezanje zelenjave. Priprava prostora, priprava pogrinjka (dežurstvo). |
12.30 | kosilo | Dežurstvo-Jure zaželi »Dober tek!« | Dežurstvo- Luka zaželi »Dober tek!« |
13.00 | počitek | Pravljica: RIO | Poslušanje glasbe- Mozart |
14.30 | Malica in prosta igra | banana | jogurt |
Še nekaj koristnih nasvetov:
Opravila, ki jih otrok lahko počne glede na starost- http://novice.najdi.si/predogled/novica/ddd285a9f5ae08cc860af2a545b096ab/Vse-za-druzino/Lepota-in-zdravje/To-so-hi%C5%A1na-opravila-ki-jih-va%C5%A1-otrok-lahko-po%C4%8Dne-glede-na-starost
Ne dovolite, da bi bilo tako v resničnem vsakdanu- razen, če se igrate gledališče.